W którym sklepie są najlepsze promocje [PCiS 2020]

#oznaczone:
porównanie cen i sklepów, podwyżki cen 2020, 2020

Podobno kochamy promocje, przynajmniej tak twierdzą sieci handlowe, dlatego wręcz zasypują nas obniżkami, okazjami i wszelkiego typu promocjami. Nie oszukujmy się, lubimy wydawać możliwie mało. Sam lubię zrobić zakupy z poczuciem że wydałem najmniej jak się dało, kupując wszystko co chciałem. Warto zatem sprawdzić gdzie znajdziemy najlepsze promocje, w końcu na tym nam zależy! W tym wpisie sprawdzę dwie rzeczy; po pierwsze jakie duże promocje oferują nam sieci handlowe a po drugie ile tych promocji w nich znajdziemy.

Czym jest dla mnie promocja?

Pewnie stwierdzicie, że to głupie pytanie ale ja uważam, że nie do końca. Dlaczego? Dlatego, że promocją nazywany coraz częściej coś, co nie daje nam oszczędności tylko wyciąga od nas coraz to większe pieniądze. Dla mnie promocja, to krótko mówiąc akcja sprzedawcy, dzięki której mogę kupić dany produkt taniej bez spełniania żadnych dodatkowych wymagań. Cena zostaje po prostu obniżona i koniec. Myśląc w ten sposób, promocją dla mnie nie jest „kup dwa i zapłać mniej” lub „drugi produkt 60% taniej”. W takiej sytuacji chcąc kupić jeden produkt, by (w swoim przekonaniu) zaoszczędzić, muszę zakupić drugi taki sam produkt, którego nie potrzebuję.

Nie wszystko co wielkimi literami jest promocją

Wspomniałem już o tym wyżej, jednak jest to temat tak obszerny, że wymienię jeszcze kilka przykładów. Najlepiej jak zrobię to na przykładach żywcem wziętych z gazetek, dlatego poniżej zamieszczam grafikę ze fragmentami ulotek kilku sieci handlowych. „Cenówki” podzieliłem na trzy grupy: te, które na pewno dotyczą promocji; te, które są jakąś formą promocji jednak wymagają spełnienia dodatkowych warunków i te, które nie wyglądają na promocje.

Jak widać, cenówki są podobne do siebie, niezależnie czy dotyczą promocji czy nie. To celowe działanie sieci handlowych, ponieważ przez nieuwagę potraktujemy, że produkt jest w promocji i go kupimy, mimo że tak na prawdę zapłacimy za niego dokładnie tyle samo co wcześniej. Zwróćcie uwagę też na grę słów: „Supercena”, „Tanio”, „Oferta specjalna” czy „Nasza cena”. Wszystkie te zwroty mogą być prawdą ale i mogą wprowadzać w błąd, niestety nie możemy udowodnić sieci handlowej błędnego opisu ponieważ nie wiemy do jakiej ceny, ta „supercena” została porównana.

"Gazetka promocyjna"

Tak naprawdę, to nie są gazetki promocyjne. Oficjalnie to oferty handlowe lub wyciągi z cennika, ponieważ gdybyśmy chcieli nazwać je „gazetkami promocyjnymi” to powinny zawierać tylko i wyłącznie promocje. Mimo to my i tak traktujemy je jako gazetki promocyjne. Zakładamy przy tym, że to co się w nich znajduje to promocje i okazje, z których należy skorzystać. Nie weryfikujemy ich dodatkowo, nie sprawdzamy czy faktycznie te okazję są tak atrakcyjne i wielkie jak czcionka, która o tym informuje. Z tej naszej naiwności i prostolinijności korzystają sklepy i dopóki będziemy się na to łapać, będzie to trwać niezmiennie dalej. Niestety jak już się w tym wszystkim zorientujemy, to sieci handlowe znajdą na nas nowe sposoby.

Gdzie najlepsze promocje?

Jak sprawdzałem?

Sprawdzenie kilkudziesięciu gazetek, setek pozycji i ich porównanie jest bardzo, bardzo czasochłonne. Stwierdziłem, że można zrobić to rzetelnie a jednocześnie szybciej, niż liczenie na piechotę. Dlatego przyjąłem jeden sposób porównania promocji w gazetkach w każdej sieci handlowej. Dla ułatwienia przygotowałem grafikę, która go przedstawia:

Dla pisarskiego porządku – do obliczeń uwzględniłem:

  • z pierwszej strony gazetki:
    • 2 najwyższe procentowo obniżki
    • 1 najniższą procentowo obniżkę,
  • z pierwszej rozkładówki, czyli stron 2- 3:
    • 2 najwyższe procentowo obniżki,
    • 2 najwyższe procentowo obniżki,
  • z drugiej rozkładówki, czyli stron 4-5:
    • 2 najwyższe procentowo obniżki,
    • 2 najwyższe procentowo obniżki,
  • z ostatniej strony gazetki:
    • 1 najwyższą procentowo obniżkę,
    • 1 najniższą procentowo obniżkę,

Dlaczego taki wybór?

Starałem się przy dokonywaniu wyboru oddać trochę charakterystykę gazetek promocyjnych. Znaczy to tyle, że na pierwszej stronie są zawsze największe „hity” – najlepsze okazje, na pierwszej rozkładówce zazwyczaj są promocje również ciekawe i interesujące. Na drugiej rozkładówce (strony 4-5) mamy już oferty promocyjne, które są bardziej racjonalne i nie zawyżane w celu zwiększenia zainteresowania. Ostatnia strona gazetki to również, zazwyczaj flagowe promocje, które mają zwrócić sobą uwagę Klienta.

To gdzie są te najlepsze promocje?

Najlepsze to pojęcia względne, dlatego dla jednego oznacza to wielkość obniżek a dla drugiego, ilość produktów w promocji. By zadowolić i jednych i drugi łowców okazji sprawdziłem obie te kwestie. Oczywiście poziom promocji (obniżek) policzyłem, zgodnie z opisaną wyżej metodą, natomiast ilość produktów w promocji, wyliczyłem na piechotę, licząc ilość produktów w promocji na podstawie gazetek promocyjnych. Całe porównanie bazuje na gazetkach promocyjnych z okresu 01.02.2020 – 09.02.2020.

(kliknij aby powiększyć)

Opisać problemy z ostatnią stroną w Aldi, Tesco

Najlepsze promocje? Zapraszam do Biedronki!

Co prawda najwyższe obniżki oferuje Kaufland (33,6%) oraz Lidl (33,2%), to Biedronka nie odstaje, bo średni poziom obniżek w tej sieci handlowej to 32,9%. Przy takiej prostej metodzie liczenia, mieści się to w granicach możliwego błędu. Natomiast przewagę i de facto wyjście na prowadzenie zapewniła jej ilość produktów które oferuje w promocji (Biedronka – 310, Kaufland – 234 a Lidl – 232). Cichym zdobywcą drugiego miejsca jest moim zdaniem PoloMarket, który oferuje 300 produktów w obniżonych o (średnio) 31,6% cenach. 

Z drugiej strony najmniej atrakcyjnym sklepem dla łowców okazji jest E. Leclerc (95 produktów i obniżki rzędu 23,1%) oraz Carrefour (115 produktów i promocje wielkości 23,5%).

Szybkie wnioski

Najlepsze promocje oferują dyskonty, które najbardziej zabiegają o klienta (Biedronka, Lidl, PoloMarket) natomiast najmniej atrakcyjną politykę okazji prowadzą sklepy oferujące najtańsze produkty w porównaniu koszyków (Auchan, Carrefour). Ciekawym graczem jest Kaufland, który raczej należy zaliczyć do supermarketów, natomiast zapewne chcąc zyskać Klientów ma ofertę „gazetkową” na poziomie dyskontu – i tak naprawdę to on może być czarnym koniem tego wyścigu o Klienta w najbliższym czasie.

Jeżeli chodzi o pozostałe sieci handlowe to Dino prezentuje się przyzwoicie (246 produktów w promocji i poziom obniżek rzędu 21,4%). Jednak z racji lokalizacji tych sklepów (małe miejscowości, obrzeża miast) nie prowadzą one „wojny” z konkurencją i robią promocje, by Klienci poczuli się „dopieszczeni”. Dobre wyniki mają również Tesco oraz Netto, jednak tutaj bardziej widać trend w stronę zróbmy głośne, duże obniżki ale nie za wiele. Pozostali, prowadzą swoją politykę cenową i wypadają z nią pośrodku stawki.

Dostępność produktów w promocji

To już kompletnie inna sprawa, bo promocja to wabik na nas, Klientów. Im skuteczniejszy, tym więcej z nas ruszy na polowanie okazji. Od sklepów zależy natomiast ile sztuk danego produktu, na który ogłaszają w promocje, zostanie nam udostępnione. Z tym bywa różnie i nie zawsze wina leży tylko po stronie sklepu, bo nawet ja „rzucą” dużo towaru, to rzesza Klientów może go wykupić w mgnieniu oka. Niestety tutaj nic nie poradzimy, nie ma możliwości rezerwacji towaru ani pewności , że nawet wczesnoporanny „atak” da nam sukces. Możemy tylko liczyć na działania sieci handlowych, jak np. ograniczenie możliwości kupna do kilku produktów na osobę (lub kartę lojalnościową) – co coraz częściej spotykam i uważam, że to sprawiedliwe rozwiązanie.

Najlepsze promocje - podsumowanie

Łowco okazji, ruszaj do Biedronki tam znajdziesz najlepsze promocje. Omijaj E. Leclerc i Carrefour, z nich możesz wyjść nieusatysfakcjonowany. Jednak prawda jest taka, każda sieć handlowa prowadzi politykę cenową w oparciu o promocje, ponieważ na dzień dzisiejszy to one są najlepszym wabikiem na nas, Klientów. I niezależnie od wybory miejsca, gdzie robisz zakupy z promocją na pewno się spotkasz, tylko od Ciebie zależy jak bardzo z nich skorzystasz.

I co o tym myślisz? Zostaw swój komentarz!

0 0 vote
Article Rating

W którym sklepie są najlepsze promocje [PCiS 2020]

To ważne!

Uważasz, że to rzetelnie przygotowany, ciekawy i pomocny wpis – podaj go dalej!

Każdy, nawet najdrobniejszy gest z Waszej strony, którym doceniacie moją pracę strasznie motywuje i daje poczucie, że to co robię ma sens i jest wartościowe. Dlatego jeżeli w jakikolwiek sposób pomogłem Wam swoim blogiem, zachęcam do odwdzięczenia się komentarzem, udostępnieniem czy dołączeniem do społeczności kierunkowo.pl w social mediach. Wpis możesz udostępnić za pomocą poniższych przycisków, gdzie automatycznie zostaniesz przeniesiony do wybranego serwisu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Przypominam również o powiadomieniach email, social mediach: Facebook, twitter, Instagram, gdzie również publikuje wiele ciekawostek, informacji oraz przemyśleń.

Dziękuje, że wpadłeś! Zapraszam częściej:)

zobacz również!

polecane z kategorii

Cześć, tu Marcin a oto mój blog!  Piszę o moich największych pasjach: podróżach, gotowaniu i byciu tatą.
Więcej o mnie

FACEBOOK

Odkryj życie pełne pasji!
To co robimy?

Przekuj rady w czyny!

zwiedzaj Polskę!

Spakuj walizki i ruszaj w Polskę!

tu byłem!

Nie wiesz jaki kierunek wybrać? Sprawdź miejsca w których byłem! Przejdź do kategorii „tu byłem„.

zawładnij kuchnią!

Na początek proste i szybkie przypisy! Przejdź do kategorii „przepiśnik„.

Zostań Patronem bloga!

Pomóż w rozwoju bloga symbolicznym 5 zł!

POWIADOMIENIA EMAIL!

Otrzymuj powiadomienia o nowych wpisach oraz dowiaduj się o nowościach na kierunkowo.pl wprost na swój adres emial! Bez żadnego spamu?
Dołącz do grona moich stałych czytelników!

.
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x