Kolejka Parkowa Maltanka to niewątpliwie jedna najbardziej znanych i wyjątkowych atrakcji Poznania, którą wspomina się latami (wiem po sobie!). Po swojej trasie zlokalizowanej nad Jeziorem Maltańskim kursuje już od ponad 50 lat, sprawiając wiele radości całym rodzinom a szczególnie dzieciom, które długo wspominają przejażdżkę poznańską kolejką parkową. Takich atrakcji jak Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu trudno szukać w innych miejscach kraju, tym bardziej że podczas organizowanych kilkukrotnie w ciągu roku Dni Pary, kolorową kolejkę ciągnie najstarszy działający parowóz w Polsce! Z tego też względu Maltanka jest atrakcją również dla miłośników wąskotorówek!
Wpis został zweryfikowany przez opiekunów tego miejsca, dzięki czemu możecie mu w pełni zaufać!
Kolejka Parkowa Maltanka – podstawowe informacje
Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu to jedna z najbardziej znanych atrakcji w mieście! To nie tylko unikalna forma rozrywki dla całej rodziny ale także niezwykle cenny zabytek techniki, do tego fenomenalnie zlokalizowany w okolicach Jeziora Maltańskiego, które jest największym w mieście terenem rekreacyjnym.
Kursuje już od kilkudziesięciu lat, stale zapewniając niezapomniane wspomnienia kolejnym pokoleniom mieszkańcom Poznania i okolic. W stolicy Wielkopolski trudno znaleźć kogoś kto nią nie jechał, a jeszcze trudniej odszukać kogoś kto o niej nie słyszał!
Historia kolejki
Historia poznańskiej kolejki parkowej sięga lat 50. XX wieku, kiedy to powstała pierwsza kolejka parkowa w Poznaniu. Jej trasa wiodła na południu Poznania, od Ogrodu Jordanowskiego na Wildzie po Łęgi Dębińskie. Jej uruchomienie miało miejsce w 1956 roku a jej kursowanie trwało do drugiej połowy kolejnego dziesięciolecia. Linię zamknięto ze względu na planowaną inwestycję drogową, która kolidowała z torami kolejki.
W związku z tym postanowiono przenieść kolejkę nad Jezioro Maltańskie, gdzie tworzono właśnie tereny rekreacyjne. Dokładnie 21 lipca 1972 roku ponownie uruchomiono w Poznaniu kolejkę parkową nad Jeziorem Maltańskim, którą od tego momentu nazywano potocznie “Maltanką”. Niestety nie udało się zrealizować pierwotnych planów, według których Maltanka miała kursować po terenie Nowego ZOO. Obecnie kolejka zarządzana jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o. a od 2002 roku otrzymała ona swoją obecna nazwę – Kolejka Parkowa Maltanka.
Kolejka Parkowa Maltanka na mapie
Kolejka Parkowa Maltanka znajduje się we wschodniej części miasta, na terenach rekreacyjnych wokół Jeziora Maltańskiego.
To niezwykle atrakcyjna lokalizacja, którą od najpopularniejszych i najbardziej znanych miejsc i atrakcji miasta dzieli np. 300 m od malowniczej Śródki, 600 m od historycznego Ostrowa Tumskiego i ok. 1,5 km od poznańskiego Starego Rynku, serca Starego Miasta. Wszystkie te miejsca możecie poznać bliżej z moich wpisów (wystarczy kliknąć w zielone, pogrubione frazy). Więcej atrakcji Poznania możecie poznać na specjalnie przygotowanej przeze mnie stronie: Poznań. Atrakcje i najciekawsze miejsca
Komunikacja i dojazd
Poznań, w którym kursuje Kolejka Parkowa Maltanka jest jednym z największych polskich miast, doskonale skomunikowanym z resztą kraju. Stolica Wielkopolski jest jednym z największych węzłów kolejowych w kraju, dzięki czemu dotrzecie do niej z większości największych polskich miast. Najwygodniej wysiąść na stacji – Poznań Główny, choć najbliżej terenów nad Jeziorem Maltańskim znajduje się stacja Poznań Wschód. Dość wygodny dojazd jest również ze stacji Poznań Garbary. Aktualny rozkład jazdy pociągów znajdziecie na stronach Portalu Pasażera PKP a do Poznania dotrzecie zarówno składami PKP Intercity, POLREGIO jak i m. in. regionalnymi Kolejami Wielkopolskimi. Stacja kolejowa Poznań Główny, to zintegrowany węzeł transportowy w którym mieści się również dworzec autobusowy. Swoje połączenia autobusowe do Poznania realizują m. in. PKS Poznań S.A. (połączenia regionalne) czy FlixBus (połączenia dalekobieżne).
Po mieście najwygodniej poruszać się charakterystycznymi zielono-żółtymi autobusami i tramwajami poznańskiej komunikacji miejskiej. Szczegółowy rozkład jazdy i siatka połączeń znajduje się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Do Poznania jak i pod samą stację początkową kolejki możecie dojechać również własnym samochodem. Umożliwia to gęsta sieć dróg krajowych, ekspresowych oraz autostrada, przebiegające przez miasto. Sam dojazd do miasta jest bardzo komfortowy, jednak poruszanie się po samym Poznaniu autem nie należy do przyjemności, dlatego zachęcam do pozostawienia samochodu na parkingu i poruszaniu się dalej komunikacją miejską.
Parking
Przy stacji “Maltanka” (ul. Jana Pawła II) znajduje się parking na kilkadziesiąt samochodów osobowych. Parkowanie na nim jest płatne w ramach poznańskiej Strefy Płatnego Parkowania. Większy i także płatny parking znajduje się przy stacji “Zwierzyniec” (parking przy poznańskim Nowym ZOO). Dodatkowo w pobliżu stacji “Ptyś” i “Balbinka”, w ciągu ulicy Trockiej znajdziecie kilkadziesiąt bezpłatnych miejsc postojowych.
Cennik i bilety
Bilety na przejazd parkową kolejką w Poznaniu można kupić na stacjach początkowej i końcowej. Przejazd Maltanką nie jest drogi i maksymalnie wynosi kilkanaście złotych za osobę. W sprzedaży dostępne są bilety ulgowe, grupowe i rodzinne, dzięki czemu można przy zakupie skorzystać z różnych ulg.
Dodatkowo warto wspomnieć, że w dni robocze bilety są tańsze niż w weekendy, kiedy też na Maltance jest największy ruch. Szczegółowy cennik biletów znajduje się na stronach internetowych MPK Poznań.
Tylko na kierunkowo.pl!
Wyjątkowy e-book „MIKROPODRÓŻE” już dostępny! Ponad 700 podróżniczych inspiracji z Wielkopolski, Pomorza i Dolnego Śląska, blisko 260 kolorowych zdjęć, 5 gotowych planów mikropodróży, setki praktycznych porad i wskazówek tworzących najobszerniejszy poradnik, poświęcony krótkim formom podróżowania, liczący aż 294 strony!Poznajcie bliżej Kolejkę Parkową Maltanka!
Jeżdżąca nad brzegiem Jeziora Maltańskiego od 1972 roku turystyczna Kolejka Parkowa Maltanka, to jedna z obowiązkowych atrakcji stolicy Wielkopolski. Leniwa przejażdżka niebieskimi wagonikami, ciągniętymi przez zabytkowe lokomotywy po jednym z najbardziej zielonych zakątków miasta, pełnym innych atrakcji i ciekawych miejsc to przygoda, której nie wypada przegapić odwiedzając Poznań.
Kolejka Parkowa Maltanka przewozi rocznie nawet 150 000 osób, plasując się w pierwszej czwórce najpopularniejszych polskich kolei wąskotorowych, obok Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej (możecie o niej przeczytać w moim wpisie z Niechorza – Atrakcje dla dzieci w Niechorzu i okolicy), Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej i Żuławskiej Kolei Powiatowej.
Kolejka Parkowa Maltanka – atrakcja dla całej rodziny!
Kolejka Parkowa Maltanka jest jedną z najlepszych atrakcji na rodzinne spędzenie czasu w Poznaniu. Sama przejażdżka nią będzie dużym przeżyciem dla dzieci, które (co tu dużo mówić), mają słabość do kolorowych kolejek:) Wybierając się tutaj z dziećmi, warto wiedzieć, że kolejka jedzie powoli, nie buja i nie jest głośna (poza sygnałami dźwiękowymi przy przejazdach kolejowych i na stacjach).
Dla najmłodszych przejażdżka kolejką będzie niezapomnianym wrażeniem, co osobiście mogę potwierdzić bo jechałem nią kilkukrotnie, w tym bardzo… bardzo… wiele lat temu! Bez wątpienia kilkunastominutowa podróż Maltanką jest najfajniejszym sposobem dotarcia do poznańskiego ogrodu zoologicznego, który będzie kolejną doskonałą atrakcją dla Waszych pociech.
Poznańska kolejka parkowa to moim zdaniem jedna z najfajniejszych atrakcji dla dzieci w mieście, którą naprawdę wspomina się latami. Dzieci jadąc nią nie tylko cieszą się samą przejażdżką ale również machają do spacerowiczów, poznają ciekawe tereny nad Jeziorem Maltańskim a na postojach podpatrują z zaciekawieniem Panów maszynistów i konduktorów. Przy tej okazji same mogą dać bilet do skasowania, który później będzie piękną pamiątką (kapitalną grafikę na bilety w 2024 roku opracowała miejscowa artystka SiXi).
Trasa Maltanki
Trasa kolejki parkowej wiedzie wzdłuż północnego brzegu Jeziora Maltańskiego i liczy około 4 kilometrów długości. Łączy ze sobą Rondo Śródka oraz Nowe ZOO w Poznaniu, po drodze kolejka zatrzymuje się na 4 stacjach.
Kolejka Parkowa Maltanka jest jedną z trzech kolejek parkowych w Polsce i jako jedyna z nich kursuje po torach o rozstawie 600 mm – najwęższym spośród stosowanych na całym Świecie! Patrząc szerzej na polskie wąskotorówki, do naszych czasów dotrwały nieliczne kolejki o rozstawie 600 mm i są to np. Wyrzyska Kolej Wąskotorowa, Żnińska Kolej Powiatowa czy Wigierska Kolej Wąskotorowa. Wyjątkowe jest również wyposażenie techniczne trasy, bo jako jedyna kolej wąskotorowa w kraju ma semafory świetlne i zwrotnice sterowane automatycznie.
Stacja początkowa – Maltanka
Umowną pierwszą stacją poznańskiej Maltanki jest stacja „Maltanka” zlokalizowana przy ul. Jana Pawła II, w pobliżu Ronda Śródka na zachodnim skraju Jeziora Maltańskiego. To właśnie z niej wyrusza większość pasażerów na przejażdżkę wzdłuż poznańskiego jeziora. Przy stacji znajduje się charakterystyczny budynek w stylu architektury pruskiej (szachulec) wybudowany w 1998 roku, w którym znajduje się kasa biletowa oraz pomieszczenia techniczne obsługi kolejki.
Przy stacji znajdują się dwa perony, jeden dla wsiadających (pod budynkiem stacji) i drugi dla wysiadających (ok. 100 m od budynku), który używany jest tylko w dniach dużego ruchu. W otoczeniu budynku stacji „Maltanka” znajduje się również kilka dodatkowych eksponatów. Najciekawszym z nich jest parowóz Tx26-423 z 1926 roku, odnowiony przez wolontariuszy w 2010 roku. Obok niego na torze odstawczym stoją jeszcze przykładowe wagoniki transportowe m. in. wózki do przewozu dłużyc i koleba.
Na peronie dla wsiadających w ciekawy sposób udekorowano również ławki. Każda z ma tabliczkę z dedykacją lub sugestią, co można na niej robić – bardzo ciekawe dla dzieci, które właśnie uczą się czytać!
Wzdłuż Jeziora Maltańskiego
Po ruszeniu ze stacji „Maltanka” czeka nas ok. 15-minutowa przejażdżka, która kończy się pod poznańskim Nowym ZOO. Podróżując poznańską ciuchcią parkową powoli przemieszczamy się wzdłuż Jeziora Maltańskiego, gdzie szczególnie widokowy jest początkowy odcinek trasy – do pierwszej stacji.
To właśnie jadąc tym fragmentem trasy możemy oglądać mieniącą się taflę jeziora z największą fontanną w mieście a także położony na przeciwległym brzegu jeziora atrakcyjny, całoroczny stok narciarski i letni tor saneczkowy. Druga część trasy prowadzi już w pewnej odległości od brzegów Jeziora i jest znacznie mniej atrakcyjna i widokowa.
Dalsze stacje – Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec
Do drodze kolejka zatrzymuje się na 3 stacjach: Ptyś, Balbinka i Zwierzyniec. Pierwsza z nich – stacja „Ptyś” powstała całkiem niedawno, aby umożliwić dotarcie pasażerom Maltanki do największego poznańskiego aquaparku – Term Maltańskich. Swoja nazwę zawdzięcza kurczakowi Ptysiowi, bohaterowi bajki z lat 50-60. XX wieku, którą wybrali dla tej stacji czytelnicy Expressu Poznańskiego.
Około 300 metrów dalej znajduje się kolejna stacji w drodze do poznańskiego ZOO, nazwanej imieniem Balbinki – gąski, również bohaterki bajki z lat 50-60. XX wieku, którą podobnie jak Ptysia wybrali czytelnicy lokalnego, nieistniejącego już dziennika. Na stacji „Balbinka” znajduje się mijanka, na której w dni, kiedy kolejka kursuje z większą częstotliwością mijają się dwa pociągi jadące z przeciwnych kierunków.
Stacja końcowa – Zwierzyniec
Stacja „Zwierzyniec” położona jest w gęstym lesie doliny Cybiny, niemalże pod samym wejściem do poznańskiego ogrodu zoologicznego. Znajduje się tutaj druga pętla trasy parkowej kolejki na której zlokalizowano perony stacji „Zwierzyniec” oraz wiatę, pod którą w kontenerze umieszczono kasę biletową, pomieszczenie dyżurnego ruchu oraz nastawnię.
Dawniej w tym miejscu stał obszerny, przeszklony pawilon z kasami (podobny budynek miała również stacja „Maltanka”), który w 2000 roku został podpalony i doszczętnie spłonął… Pozostał po nim jedynie dach, służący obecnie za wiatę.
Tym pojedziecie!
Najciekawszy i jeszcze bardziej wzmacniający wyjątkowość Kolejki Parkowej Maltanka jest jej tabor, w dużej mierze zabytkowy.
Wzbudza on nie tylko zainteresowanie miłośników wąskotorówek, dla których jest technicznym skarbem ale również najmłodszych pasażerów, którzy zwracają dużą uwagę na to czym jadą.
Kolorowe i zabytkowe lokomotywy
Najciekawsze i wyjątkowe są oczywiście kolorowe lokomotywy, których w taborze poznańskiej kolejki parkowej jest kilka. Większość z nich jest spalinowa i pochodzi z lat 50-60. XX wieku ale najcenniejsza jest licząca niemal 100 lat lokomotywa parowa. Poznajcie je bliżej, bo każda zasługuje na kilka słów opisu:)
„Borsuk” – parowóz Borsig Bn2t
Najstarszą lokomotywą Kolejki Parkowej Maltanka jest wąskotorowy parowóz Borsig Bn2t wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Jest on obecnie najstarszym sprawnym parowozem w Polsce. Wcześniej pełnił służbę w Obrzycku i Chorzowie, gdzie w 1977 roku został… ustawiony jako pomnik(!), którym był przez ponad 20 lat. Do sprawności przywróciły go w latach 90-tych ubiegłego stulecia poznańskie Zakłady Cegielskiego.
„Ryjek” – wagon MBxc1-41
Drugą niezwykle cenną i wyjątkową lokomotywą Kolejki Parkowej Maltanka jest wagon spalinowy MBxc1-41, potocznie zwany „Ryjkiem” ze względu na charakterystyczny wygląd przodu wagonu. Wyprodukowano go w warszawskich zakładach Lilpop, Rau&Loewenstein w 1932 roku. Początkowo jeździł na trasach kolei wąskotorowej w okolicach Bydgoszczy, później Jarocina aby finalnie trafić do Poznania. W ostatnich latach przeszedł generalny remont, który też przywrócił mu malowanie z ostatniego okresu eksploatacji na kolejach dojazdowych PKP. Obecnie jest najstarszym zachowanym w Polsce czynnym wagonem z napędem spalinowym.
Soczyście zielona WLS-50
Wyprodukowana w 1961 w poznańskim ZNTK lokomowyta, to jedna z trzech lokomotyw spalinowych tego typu, które znajdują się w taborze poznańskiej Maltanki. Lokomotywka o numerze fabrycznym 1225, trafiła do Poznania w 2008 roku gdzie w kolejnych latach przeszła generalny remont a po nim trafiła na trasę poznańskiej kolejki parkowej. Wcześniej jeździła m. in. na terenie zakładów wytwórczych w Łodzi i Sucominie na Pomorzu.
Oliwkowa lokomotywka WLS-50
Oliwkowa lokomotywka o numerze fabrycznym 1563 to druga lokomotywa tego typu w taborze Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu. Podobnie jak poprzedniczka, również ta lokomotywa została wyprodukowania z Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Poznaniu, tylko że 3 lata później, w 1964 roku. Na początku jeździła w cegielni Posadowo, później w stadninie koni w Lwówku Wielkopolskim, skąd trafiła do Poznania gdzie po generalnym remoncie zasiliła tabor Maltanki.
Niebieska lokomotywka WLS-40
Ostatnią lokomotywą, której nie udało mi się niestety jeszcze uchwycić na zdjęciach jest niebieska lokomotywka spalinowa WLS-40 o numerze fabrycznym 100. Z linii fabrycznej ZNTK w Poznaniu zjechała w 1956 roku i trafiła od razu na trasę kolejki dziecięcej na Łęgach Dębińskich, która była protoplastą dzisiejszej kolejki parkowej nad Jeziorem Maltańskim. Bez wątpienia jest najbardziej zasłużoną lokomotywą dla historii poznańskiej kolejki parkowej, w której służy od początku swojego istnienia już przez niemal 70 lat!
A za nimi wagoniki…
Kolorowe i zabytkowe lokomotywy Kolejki Parkowej Maltanka, za każdym razem ciągną za sobą niebieskie wagoniki osobowe, które również mają już swoją historię. Pochodzą one głównie z lat 50-tych i 70-tych XX wieku (ogółem 6 wagonów) oraz 2010 roku, kiedy to powstały dwa najnowsze wagoniki kolejki.
Wagoniki mają formę otwartą, świetnie sprawdzającą się w sezonie letnim, kiedy głównie kursuje poznańska kolejka parkowa. W chłodniejsze dni lub gorszą pogodę, można zasłonić okna wagoników roletami w które są wyposażone. W taborze Maltanki jest również wagon Bxhi 00300014 254-1, prawdopodobnie z 1912 roku (nazywany „kowbojką”), który jest ogrzewany i również pięknie wyremontowany.
Lokomotywownia
Ostatnim miejscem o którym warto wspomnieć jest lokomotywownia, położona niedaleko (ok. 150 m) od stacji początkowej „Maltanka”. Spacerując w jej pobliżu, przede wszystkim w tygodniu można podpatrzeć mechaników i opiekunów taboru w codziennych pracach przy lokomotywach Kolejki Parkowej Maltanka. To właśnie w tym miejscu wcześnie rano budzi się życie kolejki. W przypadku parowozu, jego uruchomianie rozpoczyna się nawet 5 godzin przed pierwszym kursem!
Lokomotywownia jest prostą, dwustanowiskową halą, której kolorytu dodaje mural na jej popołudniowej ścianie. Nie jest ona tak efektowna i rozbudowana jak lokomotywownie na wielkopolskich wąskotorówkach, które możecie znaleźć m. in. w Białośliwiu, Gnieźnie, Środzie Wielkopolskiej czy Pleszewie, gdzie do dnia dzisiejszego wąskotorówka obsługuje regularny ruch pasażerski, oczywiście zdecydowanie nowszym taborem.
Dokąd zabierze Was Kolejka Parkowa Maltanka?
Kolejka Parkowa Maltanka kursuje po jednym z najbardziej zielonych i atrakcyjnych terenów miasta. Każdego dnia nad Jezioro Maltańskie przybywają mieszkańcy miasta szukający wypoczynku wśród zieleni, aktywności fizycznej czy ciekawych miejsc na rodzinne spędzenie czasu.
Stacje Maltanki zostały tak rozmieszczone, aby znajdowały się możliwie blisko innych atrakcyjnych miejsc. Stacja początkowa położona jest zaledwie kilkaset metrów od kameralnej i urokliwej Śródki oraz połączonego z nią Mostem Jordana historycznym Ostrowem Tumskim. Ze stacji „Ptyś” dzieli Was kilka kroków od największego aquaparku w mieście – Term Maltańskich a kolejna stacja „Balbinka”, znajduje się niedaleko dużego i nietypowego placu zabaw dla dzieci (znajdziecie go w moim wpisie – Najfajniejsze place zabaw w Poznaniu (zdjęcia, mapy)). Ostatnia stacja Zwierzyniec znajduje się bardzo blisko wejścia do Nowego ZOO w Poznaniu a także spokojnej Doliny Szklarki, nad którą kilka lat temu zbudowano kładkę w koronach drzew. Poznajcie te miejsca z moich wpisów:
- Spacer w koronach drzew w Poznaniu (trasa, dojazd, ceny)
- Spacerem po ZOO w Poznaniu! (zdjęcia, dojazd, trasa)
- Ostrów Tumski w Poznaniu. Poznaj najciekawsze miejsca!
- Śródka w Poznaniu. Odradzająca się perełka!
Wszystkie najważniejsze zabytki, muzea, parki, atrakcje, dzielnice i instamiejsca warte zobaczenia, zebrane w jednym miejscu!
Wykaz źródeł
- strona internetowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, link, dostęp z dn. 19.05.2024,
- wpis Do Nowego ZOO kolejką parkową Maltanka na oficjalnej stronie internetowej Miasta Poznania, link, dostęp z dn. 18.05.2024,
- wpis Kolejka Parkowa Maltanka powraca na tory w serwisie dzieje.pl, link, dostęp z dn. 18.05.2024,
- artykuł Koleje wąskotorowe podwoiły liczbę pasażerów w serwisie rynek-kolejowy.pl, link, dostęp z dn. 19.05.2024,
- wpis Kolejka Parkowa Maltanka w serwisie pl.wikipedia.org, link, dostęp z dn. 18.05.2024,
- wpis MBxc1 41-43 w serwisie pl.wikipedia.org, link, dostęp z dn. 20.05.2024,